miercuri, 18 august 2010

New Plymouth- Capitolul I

Incep acest post cu cateva ganduri de apreciere pentru cei ce urmaresc postarile de pe acest blog. Asa cum am zis o sa incerc sa il tin cat mai detaliat. Totodata o sa-mi iau o marja de siguranta si o sa ii anunt pe cei care urmaresc acest blog ca experientele sunt personale, deci subiective. Ceea ce mie imi place altii s-ar putea sa deteste. Asa ca luati informatiile care va trebuiesc si renuntati la restul.

Acum o sa incep sa povestesc cat am reusit sa deslusesc din viata micului orasel New Plymouth. Statistic e un oras de 60000 de locuitori cu o suprafata destul de mare, tinand cont ca Ploiesti-ul il faceam pe jos in maxim o ora, iar aici poti sa mergi pe jos mai mult de o ora si nu iesi din oras( ma refer la mers pe jos in linie dreapta).
Centrul orasului te duce cu gandul la oraselele americane, aici ma refer la arhitectura si concept. In datele de constructie de la consilul local (district council), cladirile nu au voie sa depaseasca o anumita inaltime in centrul orasului. Aerul e de orasel boem cu foarte multe persoane de varsta a treia care se plimba pe strazi, zambesc si te saluta.

Aproape in fiecare suburbie (un fel de cartier in varianta romaneasca, numai ca dimensiunile sunt mai mari) ai scoala, gradinita, supermarket, un fel de centru cu magazine. Casele si modul cum apar sunt fix ca in filmele americane. Au destule lucruri diferite de Europa, dar se poate gasi cam tot ce doresti, daca nu in oras poti sa comanzi pe net.

Impresia pe care o lasa lumea de aici e ca nu au probleme si ca fiecare zi o traiesc la maximum.

Au si cateva puncte negative, netul este unul din acele puncte, este foarte greoi si cu limita de trafic, pentru mine asta e ingrozitor, fiindca sunt obijnuit cu viteze foarte mari si fara limita. Presupun ca sunt solutii si aici dar inca nu le-am gasit. A doua problema este partea cu izolatia si incalzirea caselor. Nu sunt bine facute din punctul meu de vedere. Ei pierd foarte multi bani cu incalzirea unor case fara izolatie buna. Au gaze,curent,lemn deci se pot gasi solutii de incalzire optime.Pana acum aceste lucruri m-au deranjat.

Locul e superb, cand o sa ajung acasa o sa up-datez portofoliul de poze pentru exemplificare. Nu am avut timp de multe impresii deoarece in saptamana cand am ajuns a trebuit sa fac un curs de supravietuire in ape reci, stingerea incendiilor si primul ajutor care mi-a ocupat primele trei zile din saptamana, iar joi am plecat la munca. Asa ca am apucat sa vad efectiv orasul de joi 05.08.10 pana duminica 08.08.10.

Ei sunt foarte mandri de ce detin. Asa ca pe orice produs care este marca proprie sau orice afacere spun ca este 100% locally owner-operated sau 100% NZ-Keeping it Kiwi. Au chiar un site care te indruma sa-i demasti pe cei ce incearca sa spuna de o afacere sau produs ca e 100% NZ si nu e.

Au foarte multe campanii sociale, pentru animale, pentru batrani, pentru oameni cu dizabilitati si lista poate continua.

Problemele lor sunt cu bautura ( incearca sa creasca limita de varsta de la 18 la 20 de ani pt consumul de alcool), si cu soferii vitezomani sau neglijenti. Aici ii inteleg, deoarece daca ar avea o statistica proasta la numarul mortilor in accidente de masina, ar ramane fara populatie. Tara are cam 4.5 milioane.

Ce mi-a placut este modul cum fac afaceri. De exemplu daca iti faci cumparaturile in supermarketurile lor iti dau un bon de discount pentru benzina care ajunge pana la 8 centi pe litru. Nu e mult dar te loializeaza. Discountul e in functie de cat cumperi.
La asigurare mi-au dat bani inapoi ca m-am mutat intr- un orasel in care riscul de accident este mai mic. Asa ca m-am trezit cu o cincime din asigurare returnata sub forma de cec. La firma de unde mi-am luat masina mi-au facut poza cu masina. Am crezut ca tin ei un fel de catalog cu clienti multumiti. De unde, mi-a spus nevasta-mea ca ne-au trimis un calendar cu poza facuta. Deci cel putin incearca sa faca ceva, si macar sa-ti ia ochii cu ceva. Sistemul l-am vazut functionand foarte bine in America. Nu stiam ca este implementat si aici.

Reducerile sunt reduceri, adica iti iei toale, aparatura electrocasnica, ustensile casnice etc. reduse cu 70% din pret.

Am fost nevoit sa imi iau laptop, al meu a crapat, dar am mai luat si o imprimanta si aparat de tuns si ceva cablaraie. Am avut o reducere de 10%, pentru ca am luat de la ei, si mi-au facut si o garantie extinsa pentru laptop. Aici totul functioneaza relativ si in favoarea ta.

Cam asa se poate prezenta in cateva fraze ce am inteles eu pana acum.

O sa revin cu mai multe informatii cand o sa revin in New Plymouth.

7 comentarii:

  1. Informatii valoroase, Ciprian!Multumesc ca le impartasesti cu noi.Simt din postarea ta ca ai o stare de bine, de optimism, lucru care ma bucura!
    Am sa-ti urmaresc cu interes blogul si povestea voastra de viata, acolo in NZ.

    Toate cele bune de la Ploiesti! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ciprian, multumim pt informatii! Chiar asa ceva ma interesa sa citesc...impresii despre tara, oameni, etc. Din ce ai scris, realizez a nu stiu cata oara ca trebuie sa plecam cat mai repede de aici si noi...Bafta in continuare cu tot ce v-ati propus pt viitor!
    PS: Chiar te saluta oamenii pe strada, desi nu te cunosc? Eu sunt din Bucuresti, aici lumea este extraordinar de rece si rea si NERVOASA!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Esti un fericit! Sunt un ploiestean de-al tau care viseaza la Aotearoa de mai bine de 2 ani!Am aceeasi varsta ca tine am absolvit aceeasi facultate dar din verificarile mele e cam greu sa fac trecerea de la meseria mea de "militian"la una acceptata pe insula de nord!Keep us posted si poate vom veni si noi in viitorul apropiat!

    RăspundețiȘtergere
  4. Spor la treaba acolo, imi dau seama ca nu este usor!
    Ma intereseaza ceea ce ai spus despre reducerile de electrocasnice/electronice/obiecte casnice: 70% reduceri fata de pretul normal? Noi sau second-hand? Daca ai cumparat second ai folosit trademe.co.nz (experienta placuta sau nu)? Ai inchiriat cumva mobilat/nemobilat?
    Scuze pentru atatea intrebari, dar si noi vom ajunge acolo in ian-mar 2011 si incerc sa aflu cat mai multe lucruri.
    Multumesc pentru timpul pe care il acorzi in impartasirea experientelor tale.
    Bafta!
    I.A.

    RăspundețiȘtergere
  5. Info despre net (m'am gandit ca poate te ajuta):

    http://www.telecom.co.nz/homepage (singurii care aveau unlimited broadband pana in august se pare)

    http://www.nbr.co.nz/article/slingshot-offer-all-you-can-eat-internet-vodafone-get-naked-128175 (Slingshot singurii care au acum unlimited)

    Si acest link de pe un forum in care isi imparatasesc opinii multi kiwi, referitor la unlimited broadband (se pare ca si ei zic cam acelasi lucru ca si tine): http://www.emigratenz.org/forum/showthread.php?t=30326

    RăspundețiȘtergere
  6. Sa raspund la intrebari. Am cumparat numai de la magazin si noi. Preturile pot scadea pana la 70%, dar promotile sunt de scurta durata. Asa ca trebuie sa stai si sa astepti. Apartamentul l-am inchiriat full mobilat cu tot ce trebuie in el de la furculite pana la lenjrie de pat.A avut inclusiv gel de dus si sapun in baie. Daca vrei sa inchiriezi nemobilat este mai ieftin dar presupune un efort financiar mai mare la inceput. Bafta si sa auzim de bine.

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc pentru info! Foarte intereseanta treaba asta cu 70%: inseamna ca ai avut noroc sa prinzi o perioada buna. Imi poti spune daca ai folosit vreun site (sau daca ai cumparat dintr-o retea care trebuie sa aiba vreun website)? - multumesc.
    Eu am cautat pe Fisher&Paykell, Harvey Norman si warehouse.co.nz (si mobilier) si m-au cam speriat preturile: cam dublu ca pe la noi (comparativ pe produse asemanatoare). De aceea am intrebat, pentru ca iau in calcul si un container (si cam de acum incep organizarea - multe pro si contra).
    O alta intrebare ar fi cum te-ai acomodat (sau cat de repede) cu condusul pe "wrong side of the road"? Ce impact a avut asupra ta momentul in care te-ai suit la volan in partea dreapta? Ma gandesc ca o problema ar fi si schimbatul vitezelor cu stanga si nu doar condusul pe stanga: treci repede peste "soc"? Carnetul de conducere nostru este recunoscut la ei sau trebuie cumva echivalat? Am citit ca sunt clase diferite (nu intru in amanunte), dar cu categoria B, cu permisul tau ai putut sa te sui in masina cumparata de la dealer si sa iesi pe sosea fara sa mai trebuiasca sa faci altceva?
    Scuze pentru atatea intrebari.
    Numai bine
    I.A.

    RăspundețiȘtergere