sâmbătă, 16 octombrie 2010

New Plymouth Cap IV-Acte si atitudini modelul Kiwiot

Imi incep acest capitol cu scuzele de rigoare pentru lipsa postarilor din ultima luna. Datorita timpului liber pe care l-am avut am putut sa mai inteleg din viata de zi cu zi a kiwiotilor.
O sa incep cu povestirea legata de sistemul de legalizari. Noi ne-am dus la "District Court"(daca nu ma insel este tribunalul districtual,judetean sau cum vreti sa-i spuneti) cert este ca afara scria Ministerul de Justitie.
Am intrat si am intrebat unde putem legaliza acte. Cineva ne-a indrumat catre un ghiseu unde o doamna foarte zambitoare ne-a stampilat fiecare copie de doua ori. A urmat intrebarea normala: Cat ne costa? S-a uitat ciudat la noi(se pare ca reusim sa scoatem astfel de reactii din ce in ce mai des) si ne-a spus ca nu costa nimic( acum noi ne uitam ciudat la ea, asa ca cel putin a fost reciproca reactia). Noi aveam cate doua copii din fiecare act de legalizat, ne-a legalizat ambele copii si ni le-a dat inapoi fara a opri vreuna din ele.

Pana aici totul OK, dar partea frumoasa a fost cand am tradus o diploma de bac. Sistemul e urmatorul:
-se trimite diploma de bac scanata pe e-mail,
-se plateste traducerea (76 NZD-destul de scumpa dar asta e),
-se primeste traducerea intermediara pe e-mail,
-se fac corectarile de rigoare si se trimit inapoi,
-se primeste prin posta in doua zile traducerea.

Am avut surpriza(ceva normal la noi, noi suntem cu surprize) sa primim traducerea necorectata. Am trimis e-mail in care am explicat situatia si in doua zile am primit traducerea corecta. Nimeni nu a comentat, nu s-au cerut bani suplimentari. Totul a fost tratat ca o afacere, fara a se lua ca un afront personal ca in Romania(eu am fost impresionat).

Acum incepe partea cea mai grea si anume echivalarea diplomei de facultate. Procesul dureaza 35 de zile, daca totul decurge normal (ei si-au luat marja de siguranta si au trecut acest paragraf). Si a costat 787 NZD cu tot cu taxa de rambursare a actelor. Poate costa mai mult daca nu ai toate actele traduse din Romania.
Acum asteptam rezultatele de la NZQA(autoritatea din New Zealand pentru recunoasterea diplomelor).


Cand iti fac echivalarea te intreaba la ce o folosesti. Noi am bifat tot mai putin emigrarea, pentru a fii siguri ca putem sa o folosim inclusiv pentru studii ulterioare.

Ca o paranteza pentru cei ce vor sa emigreze, sfat personal. Kiwiotii sunt draguti, primitori, creduli, dar daca va prind ca mintiti s-a terminat. Asa ca daca vreti sa faceti un "Jmen" fiti convinsi ca e ceva sigur. Se poate sa fiti ghinionisti si sa va prinda. Am facut aceasata precizare pentru ca am citit pe forum de povestea vizei de turist a lui "LacriS" si vreau sa intaresc ceea ce a relatat ea si anume ca sunt oameni OK. Ei au facaut un lucru bun ca au declarat tot, inclusiv intentia de a isi cauta de munca. Daca nu faceau asta puteau fi urmatorii care se intorc acasa fara a vedea aeroportul din exterior.

Noi am trecut de intrebarile la vama cu raspunsul meu idiot la intrebarea: De ce ati ales New Zealand? si anume Why Not? Ofiterul vamal a inceput sa rada si mi-a raspuns: Good Answer. Apoi cum am mai spus ne-a condus prin tote procedurile si pana la iesirea din aeroport.
Ubi enervata la culme,alba la fata, dupa doua zile de nesomn si stres si toate intamplarile povestite, crezand ca asta va atrage cel putin o perchezitie corporala si desfacutul bagajelor, era cat pe ce sa ma stranga de gat. Dar reactia ofiterului vamal a linistit-o si acum pot sa va relatez aceasta intamplare, fiind inca in viata.

Am spus aceasata intamplare pentru a va explica ca sunt persoane de treaba , placandu-le persoanele glumete. Asa ca in situatii complicate adaugati o gluma si sunteti salvati.
Si nu uitati sa zabiti, tot timpul zambiti.

O sa povestesc si de ce. Se duce Ubi la banca cu fata suparta pe care o adusese din Romania(acum o are pe cea din New Zealand, adica zambitoare). Datorita atitudinii suparate pe care o afisa a fost tinuta la ghiseu cam douazeci de minute, timp in care i s-au cerut toate actele posibile si imposibile. In momentul in care a zimbit lucrurile s-au rezolvat in douazeci de secunde.

Cam asa se poate pune in cuvinte partea de acte si atitudine din New Zealand, totul este rapid si fara prea multe batai de cap.

PS. Diploma pe care o echivalam este o diploma de profesor(filologie) si necesita echivalare pentru a putea preda in NZ si a te putea inscrie in Colegiul Profesorilor. NU TOATE DIPLOMELE NECESITA ECHIVALARE. Pentru mai multe informatii folsiti http://nzqa.govt.nz/

NU cheltuiti bani aiurea cu echivalari de diplome de care nu aveti nevoie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu